Wycieczki po Polsce

Witamy na stronie biura podróży Polish-Tours, miejsca gdzie znajdziesz najciekawsze wycieczki w najbardziej atrakcyjne rejony Polski.

Dzięki naszej bogatej ofercie wycieczek krajowych będziesz mógł w ciekawy sposób poznać miejsca, o których do tej pory czytałeś jedynie w książkach.

SZCZECIN II Wojna Światowa

Szczecin ii wojna światowaPolskie Wybrzeże Bałtyku zapisało się bogatymi zgłoskami na mapie historii Drugiej Wojny Światowej. Walki o Pomorze pozostawiły szereg miejsc, przedmiotów i zapisów, które niewątpliwie odcisnęły swoje piętno na kilku najbardziej dotkniętych działaniami wojennymi miejscowościach, a dzisiejszych kurortach. Wczasy nad morzem to doskonała okazja do zgłębienia historii i świetna sposobność dla miłośników czy hobbystów zbierających wszelkie militaria do uzupełnienia swoich zbiorów oraz do szczegółowego zapoznania się z tym co można jeszcze zwiedzać

Jednym z ciekawszych szlaków turystycznych Szczecina jest szlak podziemny. Oprowadzą Was po nim wykwalifikowani przewodnicy miejscy. Ta trasa to rekonstrukcja schronu przeciwlotniczego z II Wojny Światowej oraz przeciwatomowego z okresu Zimnej Wojny. Jest to największy cywilny schron w Polsce z okresu II wojny. Schron przeciwlotniczy (LSR – Luftschutz Räume) przedstawia rekonstrukcję życia w schronie podczas nalotów, omawia technikę budowania schronu, przedstawia czas II wojny światowej od momentu rozpoczęcia się nalotów na miasto, walki o Szczecin, i pierwsze lata powojenne. Natomiast schron przeciwatomowy prezentuje historię schronu podczas Zimnej Wojny. Techniki adaptacji na schron przeciwatomowy z przeciwlotniczego. Omawia organizację, prezentuje sprzęt, sposoby działania i propagandę jej towarzyszącą. Podczas tej trasy można zobaczyć magazyn ze sprzętem OC.

ii wojna światowa szczecinNiewątpliwie podstawowym punktem jaki trzeba odwiedzić chcą poznać historię militarną Pomorza jest Kołobrzeg. Twierdza w dzielnicy portowej ze wspaniałą latarnią morską to obowiązkowy punkt. Po zdobyciu tarasu widokowego latarni i zapoznaniu się z jej historią warto udać się do jednego z największych w Polsce Muzeum Oręża Polskiego właśnie w Kołobrzegu. Ekspozycja zaczyna się chronologicznie od przedmiotów, broni i mundurów oraz ekwipunku średniowiecznego poprzez kolejne epoki aż do czasów XX wieku i obu wojen światowych. Zbiory są ogromne i świetnie zaprezentowane. Na zewnątrz można zwiedzać wozy opancerzone, transportowe, działa, czołgi i samoloty.
Przy wylocie drogą krajową z Kołobrzegu na Koszalin namiot z tysiącami przeróżnych sprzętów militarnych, broni, amunicji, mundurów i wszystkim tym czego hobbyści szukają na przeróżnych aukcjach internetowych. Tutaj można obejrzeć, dotknąć i kupić. Na zewnątrz również stoi ekspozycja wozów bojowych, a na pobliskim poligonie można przejechać się czołgiem lub gąsienicowym transporterem.
Bunkry w Bobolinie to owiane tajemnicą budowle, pozostałość po II Wojnie Światowej. Do dziś bunkry na plaży w Bobolinie oraz wojenna historia działa Dora, której siłę rażenia testowano na bobolińskich poligonach doświadczalnych, intrygują historyków oraz odwiedzających Bobolin turystów.

Pozostałości po hitlerowskiej armii z okresu II Wojny Światowej znajdują się także w Darłówku. Od 1935 budowano tu baraki, hale fabryczne, stanowiska artyleryjskie i różnorodne obrotnice dla armat, montażownie, garaże, bunkry, hangary, wieże obserwacyjne, własne ujęcia wodne i agregaty prądotwórcze.

Szczecin 2 Wojna światowaWarto odwiedzić lotnisko Bagicz. Od marca 1945 do maja 1992 roku teren lotniska Bagicz był w rękach Armii Radzieckiej. Na mapach tereny te figurowały jako białe plamy i dopiero po opuszczeniu baz przez Rosjan zaczęły się pojawiać na mapach. Lotnisko Bagicz zajmowało dość spory obszar, który wg dzisiejszych danych miał 1 624 800m2. Lotnisko było wyposażone w poniemiecki pas startowy, który Rosjanie powiększyli do długości 2500 m i szerokości 40 m. dla potrzeb samolotów odrzutowych. Na lotnisku jest 41 schronohangarów. Schronohangary były tak skonstruowane, aby można było przygotować w nim maszynę do startu. Konstrukcja pozwala przypuszczać ze istniała możliwość odpalenia silników samolotu stojącego w środku.
Jedyna w Polsce ekspozycja tajnej broni niemieckiej V-3, z okresu II Wojny Światowej mieści się w Miedzyzdrojach i zlokalizowana jest na byłym, tajnym poligonie doświadczalnym. Ekspozycja jest niezwykła, gdyż umiejscowiono ją w bunkrze, gdzie były składowane pociski V-3. W pobliżu bunkra znajdują się pozostałości stanowisk ogniowych tych pocisków.
Na wyspie Karsibór w Świnoujsciu znajdują się pozostałości przystani z czasów II Wojny Światowej dla niemieckich łodzi podwodnych – tzw. u-bootów. Jest to betonowa konstrukcja umiejscowiona w sztucznej zatoczce Świny. Od 1944 roku była to baza łodzi podwodnych 4 szkolnej flotylii Kriegsmarine ze Szczecina, kutrów torpedowych i promów 8 AF – Flotille. Obok basenu stoi jeszcze ruina hali warsztatowej, w której obsługiwano zawijające tu okręty.
Bardzo ciekawym obiektem jest wybudowana w latach trzydziestych XX w. na wyspie Wolin bateria ciężkiej artylerii nadbrzeżnej przeznaczonej do zwalczania okrętów liniowych na Zatoce Pomorskiej – Bateria Nadbrzeżna Goeben. Bateria wybudowana została w latach 1938–39 i składała się z dwóch części: wieży dowodzenia i stanowisk artyleryjskich. Stanowiska artyleryjskie połączone były torami kolejki wąskotorowej. Oprócz samych dział znajdowały tu się również różnorakie budowle pomocnicze (schrony amunicyjne, kotłownia, elektrownia, pomieszczenia mieszkalne załogi, warsztaty, magazyny itp.). Załoga baterii Goeben liczyła łącznie 250 osób.
Polecamy także zwiedzenie bunkrów usytuowanych na wschodniej plaży Świnoujścia. Są to baterie zaporowe, przeznaczone zarówno do zwalczania lotnictwa jak i do walki z okrętami na morzu. Kompleks fortyfikacyjny baterii składał się z bunkra koszarowego, betonowych działobitni, bunkra elektrowni oraz magazynu amunicyjnego. Bateria „Oststrand” obsługiwana była przez artylerzystów Kriegsmarine i funkcjonowała do ostatnich dni wojny. Wielokrotnie brała udział w odpieraniu nalotów alianckich na Świnoujście. Obecnie bateria możliwa jest do zwiedzania, a jej dobrze zachowane bunkry i dawne stanowiska bojowe pokazuja całą specyfike fortyfikacji nadmorskich.
Miłosnicy militariów nie mogą pominąć na trasie swoich wycieczek Wału pomorskiego. Wał Pomorski jest przygraniczną fortyfikacją III Rzeszy. Przebiegał wzdłuż granicy z Polską. Jego zadaniem była osłona Niemiec przed agresją ze strony Polski. Pierwsze obiekty Wału Pomorskiego powstały w 1932 r. Budowa otoczona wielką tajemnicą trwała do 1938 roku i była realizowana odcinkami. W założeniu Wał Pomorski miał opierać się na naturalnych przeszkodach terenowych, gdyż według niemieckiej nomenklatury nie był on fortyfikacją stałą tylko „pozycją” (niem. Pommerstellung). Umocnienia Wału Pomorskiego rozciągają się na linii: Bałtyk – Polanów – Biały Bór – Szczecinek – Wałcz – Tuczno – Krzyż – Gorzów Wielkopolski. Rejon Wałcza to najpotężniejszy węzeł schronów na obecnym terenie Polski. Na szczycie Góry Wisielczej koło Strzalin powstała jedna z największych grup warownych w fortyfikacji niemieckiej. Pełną wiedzę na temat fortyfikacji można uzyskać w Muzeum Ziemi Wałeckiej, które w swoich zbiorach ma również eksponaty związane z historią Wału Pomorskiego. Na obszarze ruin zorganizowano Skansen Grupy Warownej „Cegielnia”.W towarzystwie przewodnika można zajrzeć do schronu B-Werk Ziegelei West, który był potężną budowlą z kopułami pancernymi i podziemnymi chodnikami.